ROCZNY PLAN PRACY
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 1
W JAWORZU
NA ROK SZKOLNY 2016/2017
„O emocjach należy nawet trzeba rozmawiać.”
„NASZE EMOCJE I ZACHOWANIA”
Zadania do realizacji w roku szkolnym 2016/2017
„ Nasze emocje i zachowania"
„Nasze emocje i zachowania” - kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych. Dostarczanie dzieciom okazji do przeżywania pozytywnych doświadczeń i poznawania siebie w zabawach zespołowych, w atmosferze radości i wzajemnej akceptacji.
Cele realizowanego programu:
1. Budowanie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej;
2. Poszukiwanie pozytywnych wartości i promowanie właściwego zachowania;
3. Organizowanie sytuacji umożliwiających opisywanie i wyrażanie własnych stanów emocjonalnych poprzez różnorodne formy ekspresji werbalnej i niewerbalnej;
4. Rozwijanie umiejętności kontrolowania własnych emocji i zachowań;
2. Kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie;
3. Poznanie własnych praw i obowiązków;
4. Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie;
5. Wdrażanie do opanowania złości i agresji (wskazuję na przyczyny negatywnych uczuć, określam, co mnie złości, znam skutki zachowań agresywnych, potrafię kontrolować swoje emocje);
6. Kształcenie umiejętności wyrażania własnych emocji w zabawie, pracach plastycznych i innych formach aktywności.
Działania realizowanego programu:
1. Wykorzystanie różnorodnych form, metod i środków wspomagających rozwój społeczno- emocjonalny dzieci.
2. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności dzieci:
» aranżacja sal na potrzeby realizacji programu,
» stosowanie różnorodnych pomocy dydaktycznych, rekwizytów, dekoracji do zajęć, uroczystości i innych form pracy
3. Organizowanie działań zmierzających do poznania każdego wychowanka:
» prowadzenie systematycznej obserwacji dzieci we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
» podejmowanie celowych działań pedagogiczno-psychologicznych zmierzających do eliminacji zachowań agresywnych, akceptacji innych
» prowadzenie sondażu wśród dzieci na temat ich samopoczucia, preferencji zabaw, kolegów (np. kalendarze nastrojów dzieci, wywiad z dzieckiem).
4. Organizacja uroczystości przedszkolnych wzmacniających więzi emocjonalne z rodziną, nauczycielami.
5. Aranżowanie sytuacji wychowawczych wprowadzających dziecko w świat wartości społecznych
» Opracowywanie i stosowanie kontraktów dotyczących zasad współżycia w grupie.
» Dostarczanie wzorów właściwego zachowania się.
» Ukazywanie przykładów z literatury, filmu itp.
6. Zorganizowanie Konkursu Plastycznego „MOJE EMOCJE I UCZUCIA”
7. Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:
Dziecko nie zawsze potrafi mówić o swoich uczuciach, stąd też starano się umożliwić wychowankom aktywne doświadczanie i przeżywanie tego, co jest tematem zajęć. Dlatego też zaproponowane metody i techniki pracy są na tyle różnorodne, aby każde dziecko odnalazło coś dla siebie.
Przy realizacji przedstawionego programu proponuje się następujące metody i techniki:
- prace plastyczne np. Malowanie uczuć; Moja twarz wyraża uczucia; Wyciągnij pomocną dłoń; wspólne prace plastyczne;
- analiza opowiadań, fragmentów książek, wierszy;
- psychodramy – odgrywanie scenek do podanych sytuacji;
- burze mózgów;
- gry i zabawy;
- praca w małych grupach;
- uzupełnianie niedokończonych zdań np. Jestem zadowolony, gdy… Czuje się nieszczęśliwy, gdy… Jestem zły, gdy… Chciałabym…
- krąg uczuć;
- niedokończone historyjki;
- inscenizacje;
- zabawy relaksacyjne;
- treningi komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
- grupy ćwiczeń stosowane w metodzie Weroniki Sherborne:
- ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała,
- ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu,
- ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą,
- ćwiczenia twórcze.
Oczekiwane efekty realizowanego planu:
Dzieci:
1. Znają własne prawa i obowiązki
2. Identyfikują i nazywają różnorodne uczucia i stany emocjonalne
3. Podejmują próby oceny postępowania innych oraz działań własnych
4. Potrafią odwoływać się do zasad współżycia w grupie, zwłaszcza w sytuacjach konfliktowych
5. Rozumieją konieczność przestrzegania zasad zgodnego współżycia w grupie
6. Potrafią wyrażać stany emocjonalne i uczucia w działalności plastycznej
Monitorowanie:
Dotyczyć będzie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności.
Zastosowane zostaną następujące narzędzia badawcze: arkusze ankiet, arkusze monitoringu podstawy programowej, karty obserwacji, arkusze diagnostyczne testu na dojrzałość szkolną dzieci, hospitacja diagnozująca i doradczo-doskonaląca, oceniająca pracę nauczyciela.
PRZYGOTOWANIE PLACÓWKI DO REALIZACJI PLANU
I. OGRÓD PRZEDSZKOLNY
L.p. |
Sposób realizacji |
Standard |
1. |
Konserwacja i wymiana urządzeń w ogródku przedszkolnym. |
Urządzenia do zabaw w ogrodzie są estetyczne, odpowiadają normom bezpieczeństwa. |
2. |
Pielęgnacja ogrodu przedszkolnego. |
Ogród przedszkolny jest czysty, bezpieczny, zapewnia dzieciom możliwość atrakcyjnego spędzania czasu, sprzyja zabawom na świeżym powietrzu. |
3. |
Sadzenie krzewów i roślin ozdobnych. |
Ogródek przedszkolny jest miejscem badawczym, eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych dla dzieci. |
4. |
Zakup sprzętu ogrodowego do gier i zabaw. |
Ogród przedszkolny posiada warunki do rozwoju sprawności fizycznej. |
II. BUDYNEK I SALE PRZEDSZKOLNE
L.p. |
Sposób realizacji |
Standard |
1. |
Zakup ekologicznych środków czystości. |
Pomieszczenia w przedszkolu są czyste, zadbane, stosuje się zdrowe ekologiczne środki czystości, gwarantujące wysoki poziom utrzymania czystości. |
2. |
Naprawa i malowanie sprzętu znajdującego się w salach. |
Nowoczesne meble i sprzęt w przedszkolu są właściwie wykorzystywane, konserwowane i bezpieczne. |
3. |
Utrzymanie wysokiego poziomu elementów dekoracyjnych w przedszkolu. |
Pomieszczenia w przedszkolu są kolorowe, zachęcają do korzystania z nich, prezentują wysoki poziom estetyczny. |
III. BAZA DYDAKTYCZNA
L.p. |
Sposób realizacji |
Standard |
1. |
Wzbogacenie biblioteki przedszkolnej o literaturę specjalistyczną. |
Biblioteka jest wyposażona w niezbędną literaturę do realizacji zadań muzycznych i przyrodniczych. |
2. |
Wyposażenie kącików w literaturę dziecięcą przedstawiającą dobre i złe zachowania |
Baza dydaktyczna sprzyja twórczemu rozwojowi dziecka, umożliwia rozwój wiedzy i umiejętności. |
3. |
Kompletowanie zabawek wysokiej jakości. |
Baza dydaktyczna posiada wysokie standardy użyteczności i funkcjonalności. |
4. |
Prenumerata czasopism specjalistycznych. |
Przedszkole prowadzi prenumeratę zgodnie z potrzebami czytelniczymi i zainteresowaniami. |
IV. ŻYWIENIE
L.p. |
Sposób realizacji |
Standard |
1. |
Wprowadzenie do jadłospisu urozmaiconego zestawu potraw. |
Przedszkole kieruje się prawidłowa normą żywieniową oraz bogatym asortymentem potraw. |
2. |
Stwarzanie możliwości wyboru dań ze względu na dietę. |
Przedszkole zapewnia dzieciom indywidualne diety. |
3. |
Opracowanie wysokiej jakości jadłospisów. |
Przedszkole posiada wysokiej jakości jadłospisy żywieniowe. |
4. |
Całoroczna hodowla ziół przyprawowych w kącikach przyrody, celem wykorzystania w żywieniu. |
Przedszkole upowszechnia całoroczny zwyczaj hodowania ziół i stosowania ich w żywieniu. |
V. KADRA PEDAGOGICZNA
L.p. |
Sposób realizacji |
Standard |
1. |
Podnoszenie wiedzy nauczycieli we wszystkich obszarach edukacji. |
Nauczyciele dbają o systematyczny rozwój i doskonalenie wiedzy poprzez czytelnictwo, kursy , warsztaty. |
2. |
Szkoleniowa rada pedagogiczna- prezentacje ciekawych rozwiązań. |
Nauczyciele uczestniczą w wewnątrzprzedszkolnym doskonaleniu zawodowym, znają ciekawe rozwiązania. |
3. |
Zajęcia otwarte dla rodziców. |
Nauczyciele prowadzą zajęcia dla rodziców uwzględniając wszystkie obszary edukacji |
4. |
Nauczyciele prowadzą monitoring wszystkich działań edukacyjnych w pracy z dzieckiem. |
Nauczyciele znają i stosują wszystkie metody i formy w pacy z dzieckiem. |
VI.WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM
L.p. |
Sposób realizacji |
Standard |
1. |
Zapoznanie rodziców z zadaniami celami Rocznego Planu Pracy |
Rodzice znają Plan Pracy Przedszkola i czynnie włączają się w jego realizację. |
2. |
Spotkania dla rodziców z udziałem specjalistów. |
Rodzice uczestniczą w spotkaniach i prelekcjach ze specjalistami na terenie przedszkola. |
3. |
Udział rodziców w przygotowaniu Festynu Rodzinnego. |
Rodzice współdziałają w przygotowaniu uroczystości. |
4. |
Pozyskiwanie sponsorów. |
Zachęcanie rodziców do wsparcia finansowego, materialnego na rzecz przedszkola. |
5. |
Prowadzenie gazetki ściennej dla rodziców. |
Gromadzenie informacji, ciekawostek dotyczących prawidłowego rozwoju dzieci. |
6. |
Rozmowy i spotkania z rodzicami. |
Informowanie rodziców o kierunkach pracy i postępach dziecka. |
7. |
Współpraca z: Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, Szkołą Podstawową Nr 1 w Jaworzu, Biblioteką Publiczną i szkolną, Ośrodkiem Zdrowia, Strażą Pożarną, Policją. |
Rodzice, nauczyciele i pracownicy placówek czynnie uczestniczą w spotkaniach. |
8. |
Poszukiwanie instytucji terenowych dostarczających wiedzy na temat edukacji przyrodniczej, zdrowotnej, muzycznej. |
Przedszkole otwarte jest na współpracę z instytucjami. |
VII. STOPIEŃ USPOŁECZNIENIA I SAMODZIELNOŚCI DZIECI
L.p. |
Sposób realizacji |
Standard |
1. |
Prowadzenie arkuszu obserwacji. |
Diagnozowanie umiejętności, zachowań i wzajemnych relacji dzieci. |
2. |
Diagnoza dzieci. |
Diagnoza związana jest z adaptacją dzieci młodszych do przedszkola. |
3. |
Ewaluacja. |
Dokonanie oceny całorocznej pracy przedszkola i samodzielności dzieci. |
VIII. MONITOROWANIE DZIAŁAŃ Z REALIZACJI PLANU
L.p. |
Sposób realizacji |
Standard |
1. |
W placówce prowadzona jest dokumentacja. |
Nauczyciele prowadzą następującą dokumentację; plany miesięczne, zapis w dziennikach zajęć, protokoły zebrań, narad pedagogicznych. |
2. |
Hospitacja zajęć |
Nauczyciele prowadzą zajęcia hospitowane przez dyrektora przedszkola w poszczególnych grupach. |
KALENDARZ UROCZYSTOŚCI I IMPREZ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
Termin |
Tematyka |
Rodzaj imprezy |
Wrzesień |
1. Po wakacjach sie witamy i zabawy zaczynamy.
2. Jesteśmy bezpieczni na drodze.
3. Dzień Postaci z Bajek- zostaję bohaterem mojej bajki.
4.Kobiety sto lat śpiewają, bo panowie święto mają! |
Uroczyste rozpoczęcie nowego roku szkolnego.
Spotkanie z przedstawicielami Policji na terenie przedszkola.
Czerpanie radości z wspólnej zabawy z rówieśnikami – ocena zachowań bajkowych bohaterów
Obchodzimy święto chłopców |
Październik |
1. Chociaż jestem krasnal mały przedszkolak ze mnie wspaniały!
2. Sto kwiatów, sto rysunków składamy w podarunku!
3. W dzień Przedszkolaka każdy to wie, bawi sie z nami, kto tylko chce.
4. Światowy Dzień Osób Starszych
|
Pasowanie na przedszkolaka
Uroczystość z okazji KEN
Światowy Dzień Przedszkolaka - wyrażamy swoje uczucia i emocje w tańcu i zabawie
Pomagamy, okazujemy uczucia osobą starszym. |
Listopad |
1. Dzień Kucharza
2. Pokochaj pluszowego misia!
3. Dzień z kropelką deszczu.
4. Andrzejkowe wróżby
|
Zabawy kulinarne – dzielimy naszymi potrawami z kolegą i koleżanką
Zabawy z misiami z udziałem dzieci. Zabawy muzyczno-ruchowe z kropelkami wody Wróżby z udziałem dzieci |
Grudzień |
1. Czekajcie cierpliwie, stańcie dookoła dziś święty Mikołaj przyjdzie do przedszkola.
2. Kolędy śpiewajmy, rodzinne święto wysławiajmy –
3. Hu hu ha nasza zima nie jest zła!
|
Zabawy ze Świętym Mikołajem , rozdanie dzieciom prezentów.
Udział w uroczystości rodziców, przedstawienie przez dzieci jasełek, wspólne kolędowanie z rodzicami.
Powitanie Pani Zimy – zabawy ruchowe połączone z ekspresją plastyczną. |
Styczeń |
1. Cała nasza gromadka kocha babcie i dziadka!
2. Dzień Majsterkowicza |
Uroczystość z udziałem Babć i Dziadków, wręczenie własnoręcznie wykonanych upominków, poczęstunek.
Przedszkolaki doświadczają i badają |
Luty |
1. „Dziś w przedszkolu śpiew i tance, tańczą różne przebierance”
2. Wszystkiego dobrego w dniu Świętego Walentego |
Zabawa taneczna z udziałem dzieci - bal karnawałowy
Zabawy walentynkowe z udziałem dzieci. Zabawy integracyjne, przeciwdziałające przemocy i agresji. |
Marzec |
1. Przychodź Wiosno upragniona, piękna, ciepła,wymarzona!
2. Wiwat kobiety! |
Żegnamy zimę – witamy wiosnę: zabawy muzyczno- ruchowe z Marzanną.
Obchodzimy święto dziewczynek - okazujemy szacunek drugiej osobie |
Kwiecień |
1. Zdrowie to mój przyjaciel
2. Nie martw sie Ziemio mówią dziś dzieci – słonko nad Tobą wciąż jasno świeci! |
Spotkanie z przedstawicielem służby zdrowia.
Zabawy, piosenki o tematyce ekologicznej, praca plastyczna. |
Maj |
1.Festyn Rodzinny
2. „Wszystkie dzieci nasze są” – Dzień Tolerancji.
|
Uroczystość z udziałem rodziców, wręczenie własnoręcznie wykonanych upominków.
Konkurs - muzyczna prezentacja wybranego kraju połączona z degustacją |
Czerwiec |
1. Chłopcy, dziewczynki świętujmy wraz, dzień dziecka do zabaw zaprasza nas
2. Już rozstania nadszedł czas!
|
Dzień Dziecka na sportowo
Uroczyste zakończenie roku szkolnego |
Wrzesień- czerwiec |
1.Spektakle teatralne i spotkania muzyczne na terenie przedszkola
2. Wyjścia do Gminnej oraz Szkolnej Biblioteki.
3. Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów
4. Spacery i wycieczki do środowisk przyrodniczych, instytucji użyteczności publicznej i poznawanie dalszego otoczenia.
5. Konkursy i akcje charytatywne.
6. Akcje i projekty organizowane przez instytucje współpracujące z przedszkolem.
|
Nawiązanie kontaktu z aktorami teatru z Krakowa „Skrzat”.
Czytanie ciekawych bajek i opowiadań w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.
Poznanie specyfiki pracy naszych rodziców. |