ROCZNY PLAN PRACY
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 1
W JAWORZU
NA ROK SZKOLNY 2017/2018
„ZDROWO, BEZPIECZNIE I ZGODNIE Z PRZYRODĄ”
Zadania do realizacji w roku szkolnym 2017/2018
„Zdrowo, bezpiecznie i zgodnie z przyrodą.”
„Zdrowo, bezpiecznie i zgodnie z przyrodą” – kształtowanie nawyków żywieniowych, higienicznych oraz świadomości ekologicznej dziecka. Czynnych postaw, wskazujących na dbałość o bezpieczeństwo własne i innych. Empiryczne poznawanie świata, jako elementu kształtowania świadomego i przyjaznego odnoszenia się dzieci do natury oraz rozumienie jego wpływu na nasze zdrowie.
Cele główne:
- Kształtowanie postawy prozdrowotnej
- Rozumienie wartości odżywczych: warzyw, owoców i higieny ich spożywania
- Rozwijanie tężyzny fizycznej i sprawności ruchowej
- Utrwalenie nawyków dbania o codzienną higienę ciała
- Poszerzanie wiadomości o potrzebie bezpieczeństwa własnego i innych
- Bezpieczeństwo na drodze – bezpieczne gry i zabawy
- Znajomość podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy – numery alarmowe
- Stworzenie warunków organizacyjnych, materialnych, wychowawczych i edukacyjnych do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu
Cele operacyjne
Dziecko:
- orientuje się w zasadach zdrowego żywienia
- jest sprawne ruchowo w miarę możliwości
- przestrzega zasad bezpieczeństwa w zabawach i grach ruchowych
- czynnie uczestniczy w spacerach, zajęciach ruchowych, zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali
- potrafi umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby
- samodzielnie korzysta z toalety
- kulturalnie zachowuje się podczas posiłków
- wie, jak przygotować i spożyć estetycznie posiłek
- wie, gdzie można bezpiecznie się bawić, a gdzie nie
- potrafi samodzielnie organizować sobie czas wolny w przedszkolu, w sali i ogrodzie
- wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc
- potrafi udzielić pierwszej pomocy (skaleczenie, zranienie, ukąszenie)
- wie, kogo powiadomić w razie wypadku
- zna numery alarmowe
- potrafi zachować się w towarzystwie osób starszych i niepełnosprawnych rówieśników
- uczestniczy w zawodach sportowych, respektując zasady sportowej rywalizacji
- wie, jak radzić sobie z odczuwanymi konkretną emocją
Przy realizacji przedstawionego programu proponuje się następujące metody i techniki:
- prace plastyczne np. Witaminowe przedszkole; W zdrowym ciele, zdrowy duch; wspólne prace plastyczne;
- analiza opowiadań, fragmentów książek, wierszy o zdrowym stylu życia
- psychodramy – odgrywanie scenek do podanych sytuacji;
- burze mózgów;
- gry i zabawy;
- praca w małych grupach;
- propagowanie zdrowego stylu życia na łonie przyrody ( wycieczki, spacery
- uzupełnianie niedokończonych zdań np. Jestem zadowolony, gdy… Czuje się zdrowy, gdy… Jestem pogodny, gdy… Chciałabym zdrowo…
- niedokończone historyjki;
- inscenizacje;
- tworzenie kącików zdrowia, przyrody
- organizowanie spotkań np.: z lekarzem, policjantem, strażakiem
- organizowanie konkursów wewnątrz przedszkolnych o w/w tematyce
- samodzielne przygotowywanie przez dzieci posiłków - szwedzki bufet ( kanapek, sałatek)
- grupy ćwiczeń stosowane w metodzie Weroniki Sherborne:
- ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała,
- ćwiczenia w odróżnianiu dobrej i złej żywności „ Wiem co jem”,
- ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą,
- ćwiczenia twórcze.
Monitorowanie:
Dotyczyć będzie kształtowania nawyków żywieniowych, higienicznych oraz świadomości ekologicznej dziecka. Czynnych postaw, wskazujących na dbałość o bezpieczeństwo własne i innych. Empiryczne poznawanie świata, jako elementu kształtowania świadomego i przyjaznego odnoszenia się dzieci do natury oraz rozumienie jego wpływu na nasze zdrowie.
rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności.
Zastosowane zostaną następujące narzędzia badawcze: arkusze ankiet, arkusze monitoringu podstawy programowej, karty obserwacji, arkusze diagnostyczne testu na dojrzałość szkolną dzieci, hospitacja diagnozująca i doradczo-doskonaląca, oceniająca pracę nauczyciela.
PRZYGOTOWANIE PLACÓWKI DO REALIZACJI PLANU
I. OGRÓD PRZEDSZKOLNY
L.p. |
Sposób realizacji |
Standard |
1. |
Konserwacja i wymiana urządzeń w ogródku przedszkolnym. |
Urządzenia do zabaw w ogrodzie są estetyczne, odpowiadają normom bezpieczeństwa. |
2. |
Pielęgnacja ogrodu przedszkolnego. |
Ogród przedszkolny jest czysty, bezpieczny, zapewnia dzieciom możliwość atrakcyjnego spędzania czasu, sprzyja zabawom na świeżym powietrzu. |
3. |
Sadzenie krzewów i roślin ozdobnych. |
Ogródek przedszkolny jest miejscem badawczym, eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych dla dzieci. |
4. |
Zakup sprzętu ogrodowego do gier i zabaw. |
Ogród przedszkolny posiada warunki do rozwoju sprawności fizycznej. |
II.BUDYNEK I SALE PRZEDSZKOLNE
L.p. |
Sposób realizacji |
Standard |
1. |
Zakup ekologicznych środków czystości. |
Pomieszczenia w przedszkolu są czyste, zadbane, stosuje się zdrowe ekologiczne środki czystości, gwarantujące wysoki poziom utrzymania czystości. |
2. |
Naprawa i malowanie sprzętu znajdującego się w salach. |
Nowoczesne meble i sprzęt w przedszkolu są właściwie wykorzystywane, konserwowane i bezpieczne. |
3. |
Utrzymanie wysokiego poziomu elementów dekoracyjnych w przedszkolu. |
Pomieszczenia w przedszkolu są kolorowe, zachęcają do korzystania z nich, prezentują wysoki poziom estetyczny. |
III. BAZA DYDAKTYCZNA
L.p. |
Sposób realizacji |
Standard |
1. |
Wzbogacenie biblioteki przedszkolnej o literaturę specjalistyczną. |
Biblioteka jest wyposażona w niezbędną literaturę do realizacji zadań: matematycznych muzycznych, ruchowych i przyrodniczych. |
2. |
Wyposażenie kącików w literaturę dziecięcą przedstawiającą zdrowy i bezpieczny tryb życia |
Baza dydaktyczna sprzyja twórczemu rozwojowi dziecka, umożliwia rozwój wiedzy i umiejętności. |
3. |
Kompletowanie zabawek wysokiej jakości. |
Baza dydaktyczna posiada wysokie standardy użyteczności i funkcjonalności. |
4. |
Prenumerata czasopism specjalistycznych. |
Przedszkole prowadzi prenumeratę zgodnie z potrzebami czytelniczymi i zainteresowaniami. |
IV. ŻYWIENIE
L.p. |
Sposób realizacji |
Standard |
1. |
Wprowadzenie do jadłospisu urozmaiconego zestawu potraw. |
Przedszkole kieruje się prawidłowa normą żywieniową oraz bogatym asortymentem potraw. |
2. |
Stwarzanie możliwości wyboru dań ze względu na dietę. |
Przedszkole zapewnia dzieciom indywidualne diety. |
3. |
Opracowanie wysokiej jakości jadłospisów. |
Przedszkole posiada wysokiej jakości jadłospisy żywieniowe. |
4. |
Całoroczna hodowla ziół przyprawowych w kącikach przyrody, celem wykorzystania w żywieniu. |
Przedszkole upowszechnia całoroczny zwyczaj hodowania ziół i stosowania ich w żywieniu. |
V. KADRA PEDAGOGICZNA
L.p. |
Sposób realizacji |
Standard |
1. |
Podnoszenie wiedzy nauczycieli we wszystkich obszarach edukacji. |
Nauczyciele dbają o systematyczny rozwój i doskonalenie wiedzy poprzez czytelnictwo, kursy , warsztaty. |
2. |
Szkoleniowa rada pedagogiczna- prezentacje ciekawych rozwiązań. |
Nauczyciele uczestniczą w wewnątrzprzedszkolnym doskonaleniu zawodowym, znają ciekawe rozwiązania. |
3. |
Zajęcia otwarte dla rodziców. |
Nauczyciele prowadzą zajęcia dla rodziców uwzględniając wszystkie obszary edukacji |
4. |
Nauczyciele prowadzą monitoring wszystkich działań edukacyjnych w pracy z dzieckiem. |
Nauczyciele znają i stosują wszystkie metody i formy w pacy z dzieckiem. |
VI.WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM
L.p. |
Sposób realizacji |
Standard |
1. |
Zapoznanie rodziców z zadaniami celami Rocznego Planu Pracy |
Rodzice znają Plan Pracy Przedszkola i czynnie włączają się w jego realizację. |
2. |
Spotkania dla rodziców z udziałem specjalistów. |
Rodzice uczestniczą w spotkaniach i prelekcjach ze specjalistami na terenie przedszkola. |
3. |
Udział rodziców w przygotowaniu Festynu Rodzinnego. |
Rodzice współdziałają w przygotowaniu uroczystości. |
4. |
Pozyskiwanie sponsorów. |
Zachęcanie rodziców do wsparcia finansowego, materialnego na rzecz przedszkola. |
5. |
Prowadzenie gazetki ściennej dla rodziców. |
Gromadzenie informacji, ciekawostek dotyczących prawidłowego rozwoju dzieci. |
6. |
Rozmowy i spotkania z rodzicami. |
Informowanie rodziców o kierunkach pracy i postępach dziecka. |
7. |
Współpraca z: Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, Szkołą Podstawową Nr 1 w Jaworzu, Biblioteką Publiczną i szkolną, Ośrodkiem Zdrowia, Strażą Pożarną, Policją. |
Rodzice, nauczyciele i pracownicy placówek czynnie uczestniczą w spotkaniach. |
8. |
Poszukiwanie instytucji terenowych dostarczających wiedzy na temat edukacji przyrodniczej, zdrowotnej, muzycznej. |
Przedszkole otwarte jest na współpracę z instytucjami. |
VII. STOPIEŃ USPOŁECZNIENIA I SAMODZIELNOŚCI DZIECI
L.p. |
Sposób realizacji |
Standard |
1. |
Prowadzenie arkuszu obserwacji. |
Diagnozowanie umiejętności, zachowań i wzajemnych relacji dzieci. |
2. |
Diagnoza dzieci. |
Diagnoza związana jest z adaptacją dzieci młodszych do przedszkola. |
3. |
Ewaluacja. |
Dokonanie oceny całorocznej pracy przedszkola i samodzielności dzieci. |
VIII. MONITOROWANIE DZIAŁAŃ Z REALIZACJI PLANU
L.p. |
Sposób realizacji |
Standard |
1. |
W placówce prowadzona jest dokumentacja. |
Nauczyciele prowadzą następującą dokumentację; plany miesięczne, zapis w dziennikach zajęć, protokoły zebrań, narad pedagogicznych. |
2. |
Hospitacja zajęć |
Nauczyciele prowadzą zajęcia hospitowane przez dyrektora przedszkola w poszczególnych grupach. |
KALENDARZ UROCZYSTOŚCI I IMPREZ W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
Termin |
Tematyka |
Rodzaj imprezy |
Wrzesień |
1. Po wakacjach sie witamy i zabawy zaczynamy. 2. O bezpieczeństwo dbamy - rad policjantów uważnie słuchamy 3. Kobiety sto lat śpiewają, bo panowie święto mają! 4.W krainie pieczonego ziemniaka. |
Uroczyste rozpoczęcie nowego roku szkolnego. Spotkanie z przedstawicielami Policji na terenie przedszkola. Obchodzimy święto chłopców Sportowy dzień z ziemniakiem |
Październik |
1. Chociaż jestem krasnal mały przedszkolak ze mnie wspaniały! 2. Sto kwiatów, sto rysunków składamy w podarunku! 3. W dzień Przedszkolaka każdy to wie, bawi sie z nami, kto tylko chce. 4. Barwy jesieni, konkurs przedszkolny dla dzieci z rodzicami- 5. Przez tropiki, przez pustynię toczył zając wielką dynię, toczył, toczył dynię w dół, pękła dynia mu na pół!. |
Pasowanie na przedszkolaka Uroczystość z okazji KEN Światowy Dzień Przedszkolaka (praca przestrzenna) dzień dyni, zachęcanie do codziennego spożywania warzyw i owoców, potrawa z dyni lub pomarańczowego warzywa, owocu |
Listopad |
1. Dzień Kucharza 2. Pokochaj pluszowego misia! 3. Dzień z kropelką deszczu. 4. Wosk lejemy, wesoło się bawimy na Andrzejkach radośnie tańczymy.
|
Zabawy kulinarne – dzielimy naszymi potrawami z kolegą i koleżanką Zabawy z misiami z udziałem dzieci. Zabawy muzyczno-ruchowe z kropelkami wody Wróżby z udziałem dzieci |
Grudzień |
1. Czekajcie cierpliwie, stańcie dookoła dziś święty Mikołaj przyjdzie do przedszkola. 2. Kolędy śpiewajmy, rodzinne święto wysławiajmy – 3. Hu hu ha nasza zima nie jest zła! 4. Konkurs przedszkolny – „Ozdoba bożonarodzeniowa” |
Zabawy ze Świętym Mikołajem , rozdanie dzieciom prezentów. Udział w uroczystości rodziców, przedstawienie przez dzieci jasełek, wspólne kolędowanie z rodzicami. Powitanie Pani Zimy – zabawy ruchowe połączone z ekspresją plastyczną. - konkurs rodzinny ( dla dzieci z rodzicami, starszym rodzeństwem, babcią, dziadkiem, ciocią, wujkiem |
Styczeń |
1. Pędzą wnuki ulicami z ogromnymi laurkami -Dzień Babci i Dziadka. 2. Dzień Małego Eksperta 3. Tydzień spotkań z babcią, dziadkiem w ramach Kampanii „Cała Polska czyta dzieciom” |
Uroczystość z udziałem Babć i Dziadków, wręczenie własnoręcznie wykonanych upominków, poczęstunek.
Przedszkolaki doświadczają i badają |
Luty |
1. „Dziś w przedszkolu śpiew i tance, tańczą różne przebierance” 2. Wszystkiego dobrego w dniu Świętego Walentego. |
Zabawa taneczna z udziałem dzieci - bal karnawałowy Zabawy walentynkowe z udziałem dzieci. Zabawy integracyjne, przeciwdziałające przemocy i agresji. |
Marzec |
1. Tam daleko gdzie wysoka sosna, maszeruje drogą mała wiosna – pożegnanie zimy i powitanie wiosny. 2. Wiwat kobiety! 3. Wielkanocne śniadanko |
Żegnamy zimę – witamy wiosnę: zabawy muzyczno- ruchowe z Marzanną. Obchodzimy święto dziewczynek - okazujemy szacunek drugiej osobie Wspólne śniadanie, szukanie wielkanocnego zajączka |
Kwiecień |
1. Przedszkolak dba o swoje zdrowie, jak uniknąć chorób chętnie nam opowie- Światowy Dzień Zdrowia 2. Nie martw sie Ziemio mówią dziś dzieci – słonko nad Tobą wciąż jasno świeci! 3. Moja Ziemio ukochana, życzę słońca Ci od rana. |
Spotkanie z przedstawicielem służby zdrowia. Zabawy, piosenki o tematyce ekologicznej, praca plastyczna. Światowy Dzień Ziemi w uczynkach, słowach, muzyce i plastyce. |
Maj |
1.Festyn Rodzinny 2. „Wszystkie dzieci nasze są” – Dzień Tolerancji. 3. Tydzień spotkań z ciekawymi ludźmi. 4. Strażak życie ratuje, odwagi mu nie brakuje |
Uroczystość z udziałem rodziców, wręczenie własnoręcznie wykonanych upominków. Konkurs przedszkolny - muzyczna prezentacja wybranego kraju połączona z degustacją Poznanie ciekawych zawodów, pasji; Wycieczka do remizy OSP w Jaworzu |
Czerwiec |
1. Chłopcy, dziewczynki świętujmy wraz, dzień dziecka do zabaw zaprasza nas 2. Święto polskiej niezapominajki 3. Tydzień spotkań z mamą, tatą w ramach Kampanii „Cała Polska czyta dzieciom 4. Czas pożegnać przedszkole i pomyśleć o szkole…! |
Dzień Dziecka na sportowo Dzień integracji przedszkolaków na sportowo i kulinarnie. Literatura z mamą i tatą Uroczyste zakończenie roku szkolnego |
Wrzesień- czerwiec |
1.Spektakle teatralne i spotkania muzyczne na terenie przedszkola 2. Wyjścia do Gminnej oraz Szkolnej Biblioteki. 3. Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów 4. Spacery i wycieczki do środowisk przyrodniczych, instytucji użyteczności publicznej i poznawanie dalszego otoczenia. 5. Konkursy i akcje charytatywne. 6. Akcje i projekty organizowane przez instytucje współpracujące z przedszkolem. |
Nawiązanie kontaktu z aktorami teatru z Krakowa „Skrzat”. Czytanie ciekawych bajek i opowiadań w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. Poznanie specyfiki pracy naszych rodziców. |
Plan zatwierdzono do realizacji dnia 28.08.2017r na Naradzie Pedagogicznej.