PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY W PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 1 W JAWORZU
„ PRZEZ SPORT I DOBRE ŻYWIENIE KSZTAŁTUJEMY PRZYSZŁE POKOLENIE”
Zaakceptowany przez:
- Dyrektora Przedszkola
- Radę Pedagogiczną
/Uchwała nr 2a/17/18 Rady Pedagogicznej z dnia 28.08.2017r/
- Radę rodziców
/ Uchwała Nr 5/2017/2018 Rady Rodziców z dnia 12.09.2017r/
Wstęp:
Wiek przedszkolny jest bardzo ważnym etapem w kształtowaniu prozdrowotnych wyborów dziecka oraz jego stosunku do środowiska. Budowanie „świadomości prozdrowotnej” poprzez edukację oznacza nie tylko wzbogacanie wiedzy o zdrowiu, ale i „odpowiedzialność” za własne zdrowie. Jest to szczególnie ważne w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym. Dobry stan zdrowia warunkuje dobre samopoczucie, większą odporność organizmu oraz umożliwia systematyczne uczęszczanie do przedszkola, a także ułatwia
zabawę i naukę.
Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzują się znacznymi różnicami indywidualnymi w zakresie tempa rozwoju umysłowego i emocjonalnego. Efektywność wspomagania będzie zależeć od korzystnego wyboru przez partnerów wychowania treści edukacyjnych w zależności od możliwości rozwojowych dziecka i potrzeb wynikających z warunków środowiskowych.
Edukacja zdrowotna w przedszkolu powinna opierać się na potrzebach zdrowotnych wychowanka, podlegających charakterystycznym przemianom w wyniku rozwoju dziecka.
Należy ją rozumieć jako zamierzony ciąg planowanych działań wychowawczych, które uwzględniają intensywność rozwoju psychofizycznego i społecznego oraz uwarunkowania środowiskowe. W naszym przedszkolu profilaktyka jest kategorią nadrzędną w stosunku do
różnych problemów z którymi spotykamy się. Dlatego szczególną uwagę zwracamy na wychowanie emocjonalne przedszkolaków. Emocje towarzyszą człowiekowi od chwili jego narodzin przez całe życie. Poznanie ich, uczenie się rozpoznawania uczuć własnych i innych ludzi, a w efekcie umiejętności panowania nad emocjami to trudna sztuka, której musi nauczyć się każdy, kto chce prawidłowo funkcjonować w te grupie społecznej.
Program wychowawczo-profilaktyczny opracowany dla dzieci w wieku przedszkolnym 3-6 lat, z myślą o twórczych i refleksyjnych nauczycielach przedszkola, którzy w oparciu o zawarte w nim cele, treści i propozycje, pomogą przedszkolakom poznać emocje swoje i innych, pozwolą na akceptację zachowań , a w konsekwencji na budowę własnego, społecznie akceptowanego systemu wartości.
Okres przedszkolny ma duży wpływ na kształtowanie się osobowości dziecka. Nauczyciel powinien dążyć do wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka, a najlepszymi sprzymierzeńcami w osiągnięciu tego celu będą m. in. wpojone zasady i normy oraz poznanie przez dzieci środowiska. To spowoduje, ze zostaną uruchomione mechanizmy do kształtowania w przyszłości aktywnej postawy dziecka w życiu społecznym.
Zadania przedszkola, jako środowiska wychowawczego:
- zbadać oczekiwania rodziców w zakresie metod wychowawczych,
- poznać i stosować metody skutecznego oddziaływania wychowawczego,
- systematycznie przeprowadzać zajęcia profilaktyczno-edukacyjne uczące dzieci, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach oraz chroniące je przed niebezpieczeństwem,
- zapewnić opiekę nad psychosomatycznym rozwojem dziecka,
- przygotować dziecko do życia w społeczności przedszkolnej i środowiskowej,
- współdziałać z instytucjami oraz specjalistami w celu otoczenia opieką i terapią dzieci dotkniętych przemocą,
- współdziałać z rodzicami, wykorzystując skuteczne środki komunikacji interpersonalnej dla wspólnego rozwiązywania problemów,
- wspierać działania wychowawcze rodziców, integrować oddziaływania wychowawcze własne, rodziny i środowiska,
- prowadzić dostosowane do możliwości dzieci formy wyrabiające asertywność, poczucie własnej wartości, umiejętności słuchania innych i skutecznej komunikacji międzyludzkiej,
- stosować system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci,
- uczyć tolerancji i akceptacji inności.
ZADANIA NAUCZYCIELA WYNIKAJĄCE Z PROCESU WYCHOWANIA:
- kreować sytuacje, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości,
- kształtować umiejętność nawiązania bliskiego i serdecznego kontaktu z innymi,
- pomagać dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”,
- rozwijać umiejętności radzenia sonie w sytuacjach trudnych, dokonywania wybory oraz przeżywania efektów własnych działań,
- wdrażać do zachowań społecznie akceptowanych,
- systematycznie poszerzać zakres swoich kompetencji wychowawczych,
- poznać środowisko wychowawcze dziecka, w szczególności oczekiwania rodziców wobec przedszkola,
- tworzyć bezpieczną dla dziecka atmosferę warunkującą zdrowie fizyczne i psychiczne,
- kształtować powszechnie uznane postawy zgodnie z wartościami: dobra, prawdy, piękna, miłości,
- stosować środki wychowawcze wzmacniające pozytywne zachowania dzieci,
- eliminować zachowania niepożądane,
- ściśle współdziałać z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
- wzajemnie wspierać swoje działania w ramach współpracy koleżeńskiej.
ZASADY WAPÓŁPRACY WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEJ
Z RODZINĄ DZIECKA:
- przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
- zapewnienie rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- okazywanie im pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywanie od nich pomocy w działaniach podejmowanych przez nauczycieli,
- włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola,
- szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców,
- poznanie sytuacji i warunków domowych dziecka oraz poznanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych dzieci.
CEL GŁÓWNY:
„ Chcemy wychować zdrowe, aktywne, wrażliwe, odporne psychicznie i fizycznie dziecko w zdrowym środowisku.”
Celem głównym programu wychowawczego przedszkola jest stwarzanie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Kształtowanie podstawowych powinności moralnych np.: życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności.
- Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta.
- Rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu.
- Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła.
- Uświadomienie złożoności otaczającego nas świata i czyhających zagrożeń.
- Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.
KRYTERIA SUKCESU:
Dziecko:
- dostrzega, rozumie potrzeby innych, akceptuje ich odmienność,
- rozumie, przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie,
- potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych,
- ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości, umiejętności,
- potrafi nazywać, wyrażać, kontrolować swoje emocje,
- wyraża swoje uczucia, potrzeby, oczekiwania, a także dostrzega je u innych,
- potrafi argumentować swoje racje, oceny, odczucia,
- zna, kultywuje tradycje rodzinne, lokalne, regionalne, narodowe,
- ma świadomość przynależności narodowej: rozpoznaje godło, barwy narodowe, rozumie pojęcie – ojczyzna,
- rozumie konieczność przestrzegania zasad zgodnego współżycia ze światem przyrody, przejawia postawy proekologiczne,
- umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętym powszechnie kanonem norm społecznych,
- zna swoje prawa i obowiązki,
- szanuje wartości: prawdę, dobroć, piękno, sprawiedliwość, uczciwość, życzliwość, szacunek, wyrozumiałość,
- rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach,
- ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy,
- potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością przyjmować porażki,
- interesuje się otaczającym światem, poszukuje odpowiedzi na nurtujące go pytania.
Program wychowawczo-profilaktyczny ma na celu poprawę pracy edukacyjnej, uwzględnia potrzeby społeczeństwa przedszkolnego: dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników.
Integruje nauczycieli i rodziców w realizacji celów wychowawczych, ujednolica oddziaływania wychowawcze, kieruje pracę wychowawczą na właściwe tory.
FORMY PRACY:
Zadania i zasady zawarte w programie realizowane będą poprzez następujące działania:
- opracowanie i realizację planu pracy wychowawczo - dydaktycznej w danym roku szkolnym,
- umieszczanie w planach pracy nauczycieli problematyki dotyczącej kształtowania pozytywnych zachowań dzieci,
- realizację przez nauczycieli zawartych w planach pracy treści poprzez zabawy i inne formy aktywizujące działania dzieci i rodziców,
- opracowanie i realizacja harmonogramu uroczystości przedszkolnych,
- opracowanie systemu wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci,
- opracowanie planu współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- informacje na stronie internetowej przedszkola dla rodziców,
- realizacja wybranych programów wychowania przedszkolnego,
- przeprowadzanie z dziećmi zabaw integracyjnych, tematycznych, dydaktycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, relaksacyjnych,
- organizowanie wystawek prac dziecięcych,
- zaznajamianie dzieci z literaturą dziecięcą,
- organizowanie zajęć otwartych i warsztatów dla rodziców,
- uczestniczenie dzieci w uroczystościach przedszkolnych, konkursach, koncertach.
METODY PRACY:
- Podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem, rozmowa
- Aktywizujące: drama, pedagogika zabawy, pokaz, wystawa
- Problemowe: gry dydaktyczne, burza mózgów, inscenizacja
- Praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne zabawy intelektualne np. rebusy, rozsypanki, quizy.
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując wspólnie z nimi kodeks postępowania musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie je egzekwować. Skutecznym środkiem wychowawczym są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
STOSOWANE NAGRODY:
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed całą grupą,
- pochwała przed rodzicami,
- nagroda poprzez sprawianie dziecku przyjemności wybranej przez niego (np. ciekawa zabawka, ulubiona gra dziecka itp.).
STOSOWANE KARY:
- kara naturalna - zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie, naprawianie szkody,
- odmówienie dzieciom przyjemności,
- czasowe odbieranie przyznanego przywileju,
- „krzesełko do myślenia”- chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy w celu przemyślenia swojego postępowania.
L.p |
Zadania główne |
Normy postępowania |
Zadania szczegółowe |
1. |
Bądź kulturalny |
-używaj form grzecznościowych -nie mów z pełnymi ustami -okazuj szacunek dorosłym -pamiętaj o kulturalnym zachowaniu w trakcie powitań i pożegnań -bądź miły dla innych osób (kolegów, dorosłych) -dbaj o porządek wokół siebie (nie śmieć, sprzątaj po zabawie!) -słuchaj, kiedy inni mówią, mów, kiedy inni słuchają. |
-samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w domu i w przedszkolu: sprzątanie swoich zabawek, układanie książek, opieka nad swoim zwierzakiem -uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny -uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach -dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania (postawa nauczycielki, postacie z literatury, itp.) -utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (sklep, autobus, kino) -poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów -rozmawianie z dziećmi na temat prostych przepisów savoir-vivru, stosowane ich w sytuacjach codziennych -uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowanie innym za te słowa -przyzwyczajanie dzieci do przestrzegania zasad dotyczących utrzymania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu (np. papierki wrzucamy do kosza, nie depczemy trawników, itp.). |
2. |
Bądź koleżeński |
-zgodnie baw się z kolegami -szanuj cudzą własność -dziel się z innymi tym, co masz -nie wyrządzaj krzywdy innym (nie wyśmiewaj, nie przedrzeźniaj) -pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują. |
-zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie -interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie, poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów -uczenie się właściwego zachowania podczas rozwiązywania zaistniałego konfliktu (używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy i doradztwa nauczycielki, zrozumienie tego, co przeżywają inni) -rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja: uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek, spożywania słodyczy (w związku z tym dzielenia się nimi) -słuchanie kolegów pełniących dyżur w grupie, podporządkowanie się ich poleceniom i uwagom -wyrabianie nawyku uprzejmego witania się z kolegami spotykanymi w szatni i na podwórku -sprawianie radości choremu koledze (list, upominek, odwiedziny) -sprawianie radości innym dzieciom, składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków -opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują (rozumienie ich zagubienia, nieporadności). |
3. |
Kontroluj swoje zachowania |
-unikaj krzyku, kłótni -przestrzegaj zawartych umów -oceniaj zachowania, a nie osoby -wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany -korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach -ciesz się sukcesami, przyjmuj z godnością porażki -wystrzegaj się kłamstwa -odróżniaj dobro od zła -mów o swoich uczuciach. |
-ustalanie norm i reguł życia w grupie oraz przestrzeganie ich: ▪zgodne zachowanie się podczas zabaw ▪kulturalne włączanie się do zabaw kolegów ▪prawidłowe korzystanie ze sprzętów i zabawek ▪mądre rozwiązywanie zaistniałych konfliktów ▪porozumiewanie się umiarkowanym głosem -ponoszenie konsekwencji łamania przyjętych umów -reagowanie na umówione sygnały np. sygnał kończący zabawę -uczenie dzieci umiejętności określania swoich uczuć, wyrażanie oczekiwań w sposób zrozumiały dla innych -zapoznanie się z bezpiecznymi sposobami rozładowania emocji (np. gryzmolenie po kartce, zgniatanie gazety, darcie papieru) -uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki -udział dzieci w inscenizacjach -poznawanie wzorców właściwego zachowania(postawa nauczyciela, postacie z literatury) -rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich i w życiu codziennym -postępowania bohaterów bajek i opowiadań -układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków -podejmowanie oceny postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach -systematyczne prowadzenie rozmów, wyjaśnień -uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych. |
4. |
Dbaj bezpieczeństwo |
-nie oddalaj się od grupy -nie próbuj nieznanych produktów i potraw nieznanego pochodzenia -informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie, złe samopoczucie -pamiętaj o swoim adresie zamieszkania -unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań -zachowaj ostrożność -nie zbliżaj się do nieznanych zwierząt -przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych. |
-zorganizowanie spotkania z policjantem -ustalanie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sale, ogród) oraz podczas wycieczek -przestrzeganie zakazu spożywania produktu nieznanego pochodzenia (owoce, rośliny, grzyby, słodycze od obcych osób) -omawianie sposobów postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia, określonej dolegliwości -zapamiętanie własnego imienia, nazwiska oraz adresu zamieszkania -odgrywanie scenek dramowych, poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań -poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu -zorganizowanie spotkania z weterynarzem (omówienie zachowań zwierząt, złe, zdenerwowane, chore...) -dostarczanie wzorców właściwego zachowania w ruchu ulicznym. |
5. |
Poznaj swoje tradycje rodzinne i narodowe |
-kultywuj tradycje swojej rodziny -rozmawiaj z rodzicami o ich pracy -pamiętaj o uroczystościach rodzinnych -bądź dumny z kraju, w którym mieszkasz -szanuj język ojczysty i tradycje narodowe -poznaj piękno swojego kraju, regionu, miasta. |
-pobudzanie ciekawości do interesowania się historią i tradycjami swojej rodziny -wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział rodziców i dziadków w uroczystościach organizowanych w przedszkolu (przedstawienia, zajęcia otwarte, bale...) -prowadzenie rozmów i zajęć dotyczących pracy zawodowej rodziców i dziadków (m.in. zapraszanie ich na pogadanki do przedszkola) -realizowanie tematów kompleksowych dotyczących poznawania zawodów np. strażaka, policjanta, lekarza itp. -w trakcie zabaw, zajęć oraz przy każdej nadarzającej się okazji uświadamianie dzieciom ich przynależności narodowej (jesteśmy Polakami, mówimy po polsku, rozumiemy znaczenie słowa Ojczyzna) -zapoznanie dzieci z barwami narodowymi, godłem, hymnem Polski -pomaganie w orientowaniu się na mapie Polski. |
6. |
Dbaj o środowisko przyrodnicze. |
-opiekuj się roślinami w kąciku przyrody -prawidłowo zachowuj się na łonie przyrody -dokarmiaj ptaki zimą -opiekuj się zwierzętami domowymi -rozumie potrzebę segregowania śmieci -rozumie pojęcie recyklingu -efektywnie wykorzystuj materiały papiernicze -oszczędnie korzystaj z wody -wrzucaj śmieci do kosza -rozumie znaczenie obchodów Dnia Ziemi. |
-założenie hodowli roślin w kąciku przyrody -spacery i wycieczki na łono przyrody -zamontowanie karmników za oknem, w ogrodzie przedszkolnym -spotkanie z leśniczym -wykorzystanie literatury dziecięcej -zbiórka makulatury -gry ekologiczne -pogadanki -wykorzystywanie odpadów do prac plastyczno – technicznych -teatrzyki -konkursy, quizy -obchody Dnia Ziemi. |
Ponadto:
- popularyzacja opisów pożądanych zachowań – uiszczenie na tablicy dla rodziców
informacyjnej dla rodziców
- organizacja większej ilości zajęć wychowawczych z udziałem rodziców
- rozprowadzanie wśród rodziców ulotek profilaktycznych
- organizacja szkoleń z zakresu kształtowania prawidłowych zachowań
OCZEKIWANE EFEKTY PO REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO:
- dziecko rozumie potrzebę unikania sytuacji mających negatywny wpływ na
stan jego zdrowia;
- dba o własne zdrowie na miarę swoich możliwości oraz dostrzega i unika
zagrożeń;
- wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków
chemicznych (np. środków czystości);
- rozumie potrzebę ruchu i aktywności całego ciała, jako źródło zdrowia, wie
czemu służy aktywność ruchowa;
- wie, jak postępować, aby unikać wad postawy ciała;
- rozumie konieczność korzystania ze świeżego powietrza i słońca, niezależnie od pory roku;
- uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku i w sali;
- przestrzega reguł w zabawach ruchowych oraz grach sportowych;
- próbuje samodzielnie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu;
-potrafi stosować zasady bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim;
- wie o konieczności powiadamiania n-la o uszkodzonych zabawkach i
sprzęcie na terenie ogrodu przedszkolnego;
- potrafi dostrzegać niebezpieczeństwa i wie, że należy je sygnalizować osobie dorosłej;
- zachowuje się właściwie w czasie ewakuacji z budynku przedszkolnego czy w sytuacji zagrożenia (w wyniku pożaru);
- wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać
pomoc, umie o nią poprosić;
- zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich;
- rozumie szkodliwość wielogodzinnego oglądania telewizji lub długiego korzystania z komputera;
- opanowuje w niektórych sytuacjach negatywne stany emocjonalne,
- potrafi zachować się podczas uroczystości przedszkolnych i przedszkolnych miejscach publicznych,
- szanuje samego siebie, swoich rodziców, rówieśników oraz osoby dorosłe,
- zna swoje prawa i obowiązki,
- ma świadomość przynależności narodowej, rozpoznaje godło i barwy narodowe.
EWALUACJA PROGRAMU:
Podstawowym zadaniem nauczyciela jest ciągła, nie kończąca się refleksja nad celami kształcenia i wychowania oraz metodami ich osiągania.
To odpowiedzi na pytania:
- Czy odpowiednio zostały dobrane treści z programu, cele, metody, i
środki dydaktyczne?
- Czy organizacja dnia pracy wspólnie ustalonego z dziećmi jest im bliska i
cieszy się ich akceptacją?
A także refleksje nad sobą :
1.Czy wspólnie z dziećmi przestrzegamy regulatorów życia , ustalonych w
grupie, aby uczyć sposobów bycia razem, uczyć sztuki obcowania z
ludźmi?
2.Czy nasz sposób bycia z innymi może przykładem dla dzieci?
3.Czy jesteśmy konsekwentne w egzekwowaniu ustalonych norm
postępowania?
Aby dowieść, że program wychowawczo-profilaktyczny był potrzebny i że założone cele wychowawcze i dydaktyczne udało się osiągnąć, ewaluacją programu jest ankieta dla nauczycieli i rodziców na koniec roku szkolnego.
WZORCE OSOBOWE NAUCZYCIELA:
Nauczyciel powinien:
- mówić wyciszonym głosem,
- wypowiadać polecenia spokojnym tonem – nie krzycząc,
- w skupieniu słuchać tego co dziecko mówi,
- indywidualnie podchodzić do każdego dziecka i starać się je zrozumieć,
- konsekwentnie egzekwować normy postępowania,
- być uprzejmym, prawdomównym, swoją postawą dawać przykład
dzieciom,
- reagować w sytuacjach konfliktowych i obiektywnie oceniać
postępowanie dzieci
Aneks nr 1
Aneks wprowadza zapisy dotyczące zachowania bezpieczeństwa w czasie epidemii SARSCoV-19. Wchodzi w życie 1.09.2020
- Do przedszkola może uczęszczać dziecko bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywają na kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych lub w izolacji.
- Należy unikać zmiany pomieszczeń oraz wymiany dzieci w grupach.
- Należy tak organizować i koordynować zajęcia, aby możliwe było zachowanie dystansu społecznego (1,5 metra). W miarę możliwości należy organizować zajęcia na świeżym powietrzu.
- W trakcie trwania zajęć nauczyciel zobowiązany jest do wietrzenia sali co najmniej 1 raz na godzinę. Środki do dezynfekcji rąk są w wyznaczonym miejscu w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wychowanków pod nadzorem nauczyciela.
- Obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk- przed przyjściem do przedszkola, przed posiłkiem oraz po powrocie ze świeżego powietrza, ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust.
- Przynosimy do przedszkola tylko niezbędne rzeczy. Dzieci posiadają swoje przybory, którymi nie wymieniają się z innymi dziećmi.
- W salach przedszkolnych dostępne są tylko zabawki i sprzęty, które można łatwo zdezynfekować. Według potrzeb wyznaczony pracownik przedszkola dokonuje dezynfekcji stołów, krzeseł, włączników, powierzchni podłogowych, umywalki i kranu, zabawek oraz sprzętu sportowego.
- Wyznaczony pracownik przedszkola informuje wychowawcę , które dziecko idzie do domu. Rodzic/opiekun prawny oczekuje na dziecko przed wejściem do przedszkola.
- Jeżeli pracownik szkoły zaobserwuje u dziecka objawy, które mogą sugerować chorobę zakaźną, w tym kaszel, temperaturę wskazującą na stan podgorączkowy lub gorączkę, powinien odizolować ucznia w przeznaczonym do tego pomieszczeniu zachowując dystans minimum 2 m odległości od innych osób. Następnie niezwłocznie informuje rodzica/opiekun prawnego o konieczności pilnego odebrania dziecka z przedszkola.
- W razie konieczności kontakt rodzica/opiekuna prawnego z nauczycielem odbywa się przez dziennik elektroniczny lub na numer telefonu podany przez rodzica/opiekuna prawnego w karcie zapisu.
Stworzono na podstawie: wytycznych Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa
Zdrowia oraz Głównego Inspektoratu Państwowego dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek od 1 września 2020r.
Załącznik 1.
Profilaktyka zdrowotna w Publicznym Przedszkolu Samorządowym Nr 1 w Jaworzu.
W związku z pojawiającymi się w niektórych krajach, w tym Polsce, przypadkami zachorowań wywołanych przez koronawirusa SARSCoV-2.
Zgodnie z rekomendacjami Ministra Edukacji Narodowej w zakresie profilaktyki zdrowotnej, w związku z pojawiającymi się przypadkami zakażeń Covid -19, w przedszkolu zostaną wprowadzone cykliczne działania profilaktyczne:
- Rozmowy z dziećmi na temat przestrzegania podstawowych zasad higieny, w tym np. częstego mycia rąk z użyciem ciepłej wody i mydła oraz ochrony podczas kaszlu i kichania;
- W łazienkach będą wywieszone instrukcje dotyczące mycia rąk oraz inne zasady dotyczące higieny osobistej;
- Pogadanki z rodzicami na temat profilaktyki zdrowotnej i pomocy, jaka przysługuje rodzicom, apele o wysyłanie do przedszkola zdrowych dzieci;
- Umieszczenie w widocznych miejscach ważnych numerów telefonów: organu prowadzącego, stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych;
- Zabezpieczenie przedszkola w niezbędne środki czystości
- Zapoznanie nauczycieli, pracowników, rodziców z procedurami postępowania placówki w czasie epidemii.