KONCEPCJA PRACY
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 1 w JAWORZU
NA LATA 2018 – 2023
Nasze motto : PRZEDSZKOLE AKCEPTUJE, TOLERUJE, WSPIERA POSTAWĘ TWÓRCZĄ, KSZTAŁTUJE POŻĄDANE ZACHOWANIA SPOŁECZNE.
MISJA PRZEDSZKOLA :
Każde dziecko jest dla nas ważne! Zrobimy wszystko, aby czuło się akceptowane i bezpieczne oraz pomożemy mu poznać siebie, stać się samodzielnym i otwartym na świat. Tolerujemy tylko pozytywne zachowania i wspieramy każdego przedszkolaka w jego rozwoju na miarę jego możliwości. Pragniemy, w każdym dziecku rozbudzać ciekawość świata i ludzi, spostrzegawczość i wrażliwość. Chcemy wychować dziecko z bogatą wyobraźnią twórczą, zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje płynące od innych osób oraz gotowe szukać nowych, lepszych i oryginalnych rozwiązań.
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące.
Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.
Pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Przygotowujemy dzieci do przeżywania sukcesu, ale również do radzenia sobie z porażkami. Umożliwiamy rodzicom uczestnictwo w codziennym życiu placówki: imprezy okolicznościowe, zajęcia otwarte, zajęcia integracyjne dla dzieci i rodziców.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Publiczne Przedszkole Samorządowe Nr 1 w Jaworzu zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: zatrudniamy specjalistę w zakresie terapii logopedycznej, psychologicznej.
W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów powołano zespoły zadaniowe ds.: wychowania, edukacji, etyki zawodowej, promocji i ewaluacji. Kadra tworzy życzliwą atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci.
Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedur oceniania i nagradzania.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym pomoce dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów.
Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy.
Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.
METODY STOSOWANE W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych. Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
- Metody czynne: - metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
- Metody oglądowe: - obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne,
- Metody słowne: - rozmowy,
- opowiadania, zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
- Nowatorskie toki metodyczne:
- Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów I Animatorów KLANZA
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
- Opowieść ruchowa - Gimnastyka ekspresyjna R. Labana
- Metoda K. Orffa
- Gimnastyka rytmiczna A i M. Kniessów
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- Metoda prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej- dziecięca matematyka
- Metody aktywizujące - Relaksacja
WSPÓŁDZIAŁANIE Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM
Rodzice są włączani do udziału w proces wychowania i edukacji w przedszkolu. Traktowani są jako partnerzy. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami naszych wychowanków.
Cele współpracy przedszkola z rodzicami:
- wszechstronny rozwój dziecka,
- dążenie do jednolitych oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych,
- zapoznanie z programami, które wykorzystujemy w pracy z dziećmi,
- przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka, podejmowanie wspólnych działań,
- przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu.
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami.
Formy współpracy:
- uroczystości i imprezy przedszkolne (np. Jasełka, bal karnawałowy, mikołajki),
- imprezy rodzinne,
- zajęcia otwarte dla rodziców,
- organizowanie szkoleń i warsztatów dla rodziców, spotkania ze specjalistami,
- zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców,
- spotkania adaptacyjne dla rodziców i dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
- rozmowy indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
- prowadzenie kącików informacyjnych dla rodziców, eksponowanie prac dzieci,
- konkursy, wycieczki,
- angażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola i grup,
- organizowanie przez rodziców spotkań z ludźmi różnych zawodów.
Rodzice mogą obserwować swoje dzieci w działaniu i włączać się w różne aktywności. Współdecydują również w istotnych sprawach dotyczących pracy przedszkola: normy grupowe, kontrakty nauczyciel-rodzic, mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednolicaniu procesu wychowania i edukacji. Wsparcie, życzliwość, cenne uwagi z ewaluacji naszej pracy oraz akceptacja rodziców ma istotny wpływ na podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola.
Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska. Dzieci biorą aktywny udział w akcjach charytatywnych, działaniach na rzecz ochrony środowiska (akcje „Sprzątanie świata”, dokarmianie ptaków, zbiórka karmy dla bezdomnych zwierząt, akcja „Góra grosza”). Placówka systematycznie współpracuje z Urzędem Gminy Jaworze, OSP Jaworze, policją, biblioteką gminną, szkołą podstawową.
PROMOCJA PLACÓWKI
W dobie dzisiejszej rzeczywistości jednym z niezbędnych elementów zarządzania placówką jest właściwa promocja przedszkola. Na jej jakość mają wpływ zarówno dyrektor, nauczyciele i pozostali pracownicy.
Działania promocyjne obejmują:
- prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
- dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
- prowadzenie kroniki przedszkola,
- organizacja uroczystości przedszkolnych,
- prowadzenie strony internetowej placówki,
- zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
- dbałość o estetykę wewnątrz i na zewnątrz budynku,
- upowszechnianie informacji o przedszkolu.
SYLWETKA ABSOLWENTA :
Absolwent Przedszkola:
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
- ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
- potrafi współdziałać w zespole,
- jest zainteresowany nauką i literaturą,
- jest samodzielny,
- ma ukształtowane poczucie własnej wartości,
- jest aktywny w podejmowaniu działań,
- lubi działania twórcze,
- jest wrażliwy estetycznie,
- akceptuje zdrowy styl życia,
- ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
Placówka ma swoje logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:
- Jaworzański Wrzesień
- Pasowanie na przedszkolaka,
- Akcja „Sprzątanie świata”,
- Spotkanie z Mikołajem,
- Jasełka- spotkanie przy choince z najbliższymi,
- „Bal karnawałowy”,
- Biesiada z Babcią i Dziadkiem,
- Powitanie Wiosny
- Dzień Ziemi,
- „Dzień Rodziny” -festyn.
KIERUNKI DZIAŁAŃ NA LATA 2018- 2023
Podejmując działania zmierzające ku systematycznemu rozwojowi placówki,
wytyczyliśmy następujące kierunki działań:
- Tworzenie optymalnych warunków do rozwijania wyobraźni twórczej w działalności plastycznej i muzycznej .
- Kształtowanie postaw wobec zdrowia w odniesieniu do funkcjonowania własnego organizmu i przeciwdziałania infekcji poprzez różnorodne formy aktywności.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających szeroki kontakt z naturą.
- Kształtowanie procesów społeczno-moralnych umiejętności współżycia i współdziałania z rówieśnikami.
- Rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zachęcanie do wszelkiego rodzaju zabaw zaspakajających naturalną potrzebę ruchu oraz jej wpływu na prawidłowy rozwój organizmu.
- Inspirowanie aktywnej postawy dziecka wobec miejscowego folkloru i tradycji naszego regionu.
- Odkrywanie w dzieciach ich zdolności i uzdolnień. Wspieranie rozwoju dzieci potencjalnie uzdolnionych. Stymulowanie rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonymi możliwościami.
PRIORITETY NA ROK SZKOLNY 2018/2019
„EKSPRESJA MUZYCZNA W RÓŻNYCH FORMACH DZIAŁALNOŚCI DZIECI”
Kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej z wykorzystaniem elementów ruchu i muzyki.
– umiejętności dzieci:
- Odkrywają własne możliwości i uzdolnienia muzyczne.
- Potrafią słuchać, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w różnych formach aktywności muzyczno-ruchowej.
- Odczuwają radość w bezpośrednim kontakcie z muzyką instrumentalne.
- Znają podstawowe elementy utworów muzycznych (melodia, rytm, tempo).
- Eksponują i poszukują różnych źródeł dźwięku.
- Grają na instrumentach melodycznych i perkusyjnych.
- Chętnie uczą się nowych piosenek oraz wykorzystują je do spontanicznych improwizacji i inscenizacji.
- Biorą udział w przeglądach i festiwalach piosenki dziecięcej.
- Odczuwają radość z eksponowania swojej twórczości muzycznej poza terenem przedszkola.
PRIORITETY NA ROK SZKOLNY 2019/2020
„Z MATEMATYKĄ ZA PAN BRAT JUŻ OD NAJMŁODSZYCH LAT” –
- ˙- Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych z wykorzystaniem aktywnych metod pracy.
-Wszechstronne stymulowanie rozwoju dzieci poprzez kształtowanie ich uzdolnień matematycznych.
-Kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie z zadaniami o charakterze matematycznym.
-Stwarzanie podstaw do dobrej adaptacji jako warunku eliminującego wstępne niepowodzenia matematyczne.
-Nabywanie wiadomości i umiejętności potrzebnych do rozpoczęcia szkolnej edukacji matematyczne.
-Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu.
-Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
PRIORITETY NA ROK SZKOLNY 2020/2021
„SPRAWNOŚĆ RUCHOWA WARUNKIEM WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU
DZIECKA” Stymulowanie i doskonalenia sprawności psychomotorycznej, jak również przyswajanie, opanowywanie przez dziecko różnych umiejętności i nawyków ruchowych o znaczeniu zdrowotno– rekreacyjnym oraz sportowym.
– umiejętności dzieci:
- Uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów, przyrządów i rekwizytów.
- Posługują się pomysłowością i wyobraźnią twórczą w aktywności ruchowej.
- Estetycznie poruszają się w czasie i przestrzeni.
- Potrafią łączyć ruch z muzyką.
- Wykazują sprawność fizyczną.
- Posiadają umiejętności i doświadczenia prozdrowotne.
- Dbają o własne zdrowie, chronią je i wspomagają.
- Uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów, przyrządów i rekwizytów.
- Posługują się pomysłowością i wyobraźnią twórczą w aktywności ruchowej.
PRIORITETY NA ROK SZKOLNY 2021/2022
„TWÓRCZY PRZEDSZKOLAK” - Wzbogacenie oferty edukacyjnej poprzez stosowanie aktywizujących metod nauczania.
– umiejętności dzieci
- Odgrywa rolę w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem
- Wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, w przedstawieniu i w teatrze
- Śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru, chętnie uczestniczy w tańcach i
muzykowaniu
- Tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych a także improwizuje ją ruchem
- Umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych.
PRIORITETY NA ROK SZKOLNY 2022/2023
„KAŻDEMU SERCU BLISKA, OCHRONA ŚRODOWISKA.” -Kształtowanie opiekuńczej postawy dziecka wobec roślin i zwierząt oraz pokazanie dziecku walorów estetycznych, harmonii panującej w przyrodzie i znaczenia przyrody w życiu człowieka.
-. Zapoznanie dzieci z różnymi środowiskami przyrodniczymi.
-. Kształtowanie opiekuńczej postawy wobec roślin i zwierząt.
-. Kształtowanie nawyku odpowiedniego zachowania się na łonie natury (zachowania ciszy w lesie, nie zaśmiecania otoczenia itp.)
-. Uwrażliwienie na piękno przyrody i otoczenia.
- Zabawy badawcze w przedszkolu i w terenie z wykorzystaniem różnorodnego materiału przyrodniczego,
- Oswojenie dzieci z procesami i zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie.
Koncepcję opracowała Rada Pedagogiczna Publicznego Przedszkola Samorządowego nr 1 w Jaworzu i zatwierdziła ją do realizacji na posiedzeniu w dniu 30 sierpnia 2018.