PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
realizowany
w Publicznym Przedszkolu Samorządowym Nr 1
w Jaworzu w roku szkolnym 2020/2021
„Rodzina bez przedszkola może wiele uczynić dla dziecka, przedszkole bez rodziny niewiele”
(R. Meigham )
Wstęp:
Przedszkole i rodzina to dwa środowiska, które w szczególny sposób oddziałują na dziecko. Skuteczność tego oddziaływania uwarunkowana jest wzajemnym i ścisłym współdziałaniem. Właściwa, pełna współpraca przedszkola z rodzicami powinna prowadzić do zintegrowania działań dydaktyczno – wychowawczych.
Współpraca nauczyciela z rodzicami jest niezbędnym warunkiem powodzenia pracy dydaktyczno – wychowawczej. Od chwili przekroczenia przez dziecko progu przedszkola – cel pracy pedagogicznej przedszkola i cel rodziny powinien być wspólny. Z wychowawczego punktu widzenia jest pożądane, aby te dwa najważniejsze ogniwa działały wspólnie, wzajemnie się uzupełniając. Tylko wtedy istnieje szansa uformowania dobrego, mądrego i wrażliwego, młodego człowieka.
- CELE PLANU:
Cel ogólny: Wdrażanie rodziców do ścisłej współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci. Współpraca nauczycieli z rodzicami w zakresie realizacji kierunków polityki oświatowej państwa.
CELE SZCZEGÓŁOWE :
- Dążenie do jednolitości oddziaływań wychowawczo- dydaktycznych przedszkola i środowiska rodzinnego.
- Wszechstronny rozwój dziecka, z położeniem nacisku na:
- wdrażanie dzieci do samodzielności
- rozwijanie u dzieci kreatywności
- wychowanie do wartości; kształtowanie postaw Ii respektowanie norm społecznych
- uczenie dzieci odpowiedzialności i bezpiecznego korzystania ze sprzętu multimedialnego
- Stworzenie partnerskich relacji między rodzicami a nauczycielami w zakresie odpowiedzialności za proces wychowawczy dzieci.
- Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych.
- Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola.
- Współdziałanie z rodzicami w zakresie rozpoznawania możliwości rozwojowych dzieci.
- Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację.
- Przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu.
- Przekazywanie informacji na temat wyników diagnozy dzieci 6 letnich.
- Współudział nauczycieli i rodziców z rozwiązywaniu zaistniałych problemów wychowawczych.
- Poznanie opinii rodziców na temat funkcjonowania placówki oraz oczekiwań względem przedszkola.
- ZADANIA PRZEDSZKOLA W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI:
- Aktywizowanie rodziców do osobistego włączania się w życie placówki.
- Poszukiwanie i doskonalenie efektywnych form współpracy przedszkola z rodzicami.
- Wspieranie rodziców w realizacji ich funkcji wychowawczej i opiekuńczej.
- Ułatwienie wzajemnych kontaktów.
- Korzystanie z wiedzy, umiejętności i możliwości rodziców celem doskonalenia jakości pracy przedszkola.
III. ZADANIA RODZICÓW W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY Z PRZEDSZKOLEM:
- Współdecydowanie w sprawach ważnych dla funkcjonowania przedszkola.
- Wspomaganie przedszkola we wszystkich obszarach pracy.
- Ścisła współpraca z przedszkolem w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i innych związanych z działalnością placówki.
- Inicjowanie przedsięwzięć oraz aktywne uczestnictwo w pracach, imprezach i uroczystościach na rzecz grupy i przedszkola.
- Angażowanie się, jako partnerzy, w nauczanie dzieci.
- Przekazywanie placówce wszelkich pomysłów, informacji dotyczących możliwości osiągnięcia wspólnych celów dydaktycznych i wychowawczych.
- Włączanie się w organizację spotkań z ciekawymi ludźmi, organizowanie wycieczek , organizowanie spotkań z rodzicami mającymi ciekawe zainteresowania.
- Współpracowanie przy realizacji projektów (innowacji, unijnych) podnoszących jakość pracy przedszkola.
- Uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez wychowawcę grupy lub dyrektora oraz prelekcjach poświęconych zagadnieniom wychowawczym.
- Zgłaszanie na bieżąco oczekiwań wobec przedszkola, ponieważ odmienna perspektywa widzenia rodziców i nauczycieli może być przyczyną powstawania konfliktów.
IV.ZASADY WSPÓŁPRACY:
- zasada partnerstwa i dialogu; -zasada dobrowolnego udziału we współdziałaniu;
- zasada jedności oddziaływań, wspólnoty celów;
- zasada wielostronnego przepływu informacji;
- zasada aktywnej, systematycznej współpracy.
- WARUNKI DOBREJ WSPÓŁPRACY:
- ustalenie wzajemnych oczekiwań oraz zasad i form współpracy;
- właściwa komunikacja (stały kontakt, szczerość, otwartość;
- wzajemny szacunek;
- pozytywne nastawienie rodzica do nauczyciela i odwrotnie;
- umiejętność przyznania się do błędu.
- PLANOWANE DZIAŁANIA:
FORMA WSPÓŁPRACY |
SPOSOBY REALIZACJI |
TERMIN |
UWAGI |
|||
1.Zebranie ogólne Dyrektora i nauczycieli na zebraniu z rodzicami |
1. Omówienie organizacji pracy w przedszkolu na rok szkolny 2019/2020, zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola, obowiązujące opłaty za przedszkole i wyżywienie. 2. Zapoznanie rodziców z aktualną ofertą edukacyjną przedszkola. 3.Zapoznanie rodziców z zasadami wyboru prezydium rady rodziców, sposoby i formy współpracy z rodzicami . 4 . Zapoznanie rodziców z dokumentacją przedszkola: Statut, Koncepcja Pracy, Procedury, Program wychowawczy i Program Profilaktyki. 5. Obowiązujące procedury bezpieczeństwa w przedszkolu, zapoznanie z treścią procedury bezpieczeństwa w okresie pandemii COVID- 19 |
Sierpień 2020 |
||||
2. Zebrania grupowe, konsultacje z rodzicami |
1.Spotkania informacyjne – podsumowujące obserwacje wstępne i semestralne – podpisanie arkuszy obserwacyjnych przez rodziców – przegląd teczek indywidualnych dzieci 2. Spotkania i kontakty indywidualne – podczas przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola oraz ustalone stałe terminy comiesięczne |
W miarę potrzeb w ciągu roku szkolnego |
||||
3.Pedagogizacja rodziców |
1.Organizacja spotkań ze specjalistami z różnych dziedzin. – wzbogacanie wiedzy pedagogicznej – zdobywanie wiedzy na temat rozwoju i zdrowia dzieci. 2. Prezentacja ciekawych artykułów w kąciku dla rodziców lub na stronie internetowej przedszkola o "Znaczeniu aktywności ruchowej w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym". 3. Prezentacja literatury dla rodziców oraz Złotej Listy książek do czytania dzieciom ( strona internetowa). |
Wg ustaleń dyrekcji |
||||
4. Zajęcia otwarte i warsztatowe |
1. Umożliwienie rodzicom obserwacji własnego dziecka na tle grupy. 2. Wspólne wykonanie prac z rodzicami - ocena wspólnych wytworów - dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z przebiegu zajęć 3. Zajęcia warsztatowe – czynny udział rodziców w ćwiczeniach i zabawach. |
Listopad 2020 Marzec 2021 |
||||
5. Dni otwarte dla dzieci nowych (rekrutacja na rok szkolny 2021/2022) |
1. Zapoznanie z placówką - spotkania adaptacyjne , zabawy dla dzieci i rodziców. 2. Rozmowy indywidualne rodziców z dyrektorem oraz wychowawcami. |
Czerwiec 2020 |
||||
6. Rozmowy doraźne, kontakty indywidualne, konsultacje i dyżury pedagogiczne |
1. Rozmowy z dyrektorem, nauczycielami w celu rozwiązywania bieżących problemów, spraw ważnych dla rodziców i dzieci. Wspólne rozmowy na temat propozycji zmian w funkcjonowaniu przedszkola. 2. Zapoznanie rodziców z dokumentacją dot. ich dziecka, teczek z pracami, kartami pracy. 3. Bieżące informowanie o potrzebach, osiągnięciach i postawach dzieci. |
Na bieżąco, w zależności od potrzeb |
||||
7. Wystawy prac plastyczno - technicznych |
1. Wystawy bieżące w celu zapoznania rodziców z: -wytworami prac ich dzieci -różnorodnymi technikami plastyczno -konstrukcyjnymi -umiejętnościami plastycznymi ich dzieci |
Przez cały rok |
||||
8. Informacje dla rodziców |
1. Wiadomości i ciekawostki z pracy przedszkola - strona internetowa, gazetki, gazetka grupowa 2. Zamierzenia dydaktyczno -wychowawcze na każdy miesiąc : -teksty piosenek, wierszy, których uczą się dzieci w danym miesiącu . 3. Informacje dotyczące bieżącej działalności, terminowe komunikaty. 4.Przwsyłanie informacji rodzicom za pomocą komunikatora |
Na bieżąco |
||||
9.Organizacja uroczystości i imprez przedszkolnych |
1.Pomoc w organizowaniu uroczystości oraz imprez przedszkolnych 2.Pomoc rodziców w przygotowaniu poczęstunku, dekoracji, strojów, atrakcji dla dzieci oraz przedstawienia teatralnego na Festyn Rodzinny 3. Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola: – pomoc w naprawie sprzętu przedszkolnego, zabawek; pomoc w przygotowaniu rekwizytów do inscenizacji; pomoc w przygotowaniu i szyciu strojów np. do bajki; zagospodarowywanie kącików tematycznych; pomoc w zorganizowaniu loterii fantowej, pozyskiwanie sponsorów lub sponsorowanie |
Według Kalendarza Uroczystości w przedszkolu Na bieżąco, w zależności od potrzeb |
||||
10. Prace na rzecz przedszkola |
1. Pomoc w organizacji dla dzieci wycieczek. Współorganizowanie „Rajdu Przedszkolnego”. 2. Pomoc rodziców w gromadzeniu materiałów, pomocy wykorzystywanych w zabawach i zajęciach, zagospodarowanie kącików, udostępnianie ciekawej literatury, innych akcesoriów sprzyjających realizacji tematów kompleksowych. 3. Pomoc i udział Rodziców w akcjach charytatywnych organizowanych przez przedszkole na rzecz potrzebujących („Góra Grosza”, „Pełna Miska dla schroniska”,itp.) 4. Dostarczanie ciekawych akcesoriów do kącików tematycznych w przedszkolu. |
Według Kalendarza Uroczystości w przedszkolu Na bieżąco w ciągu roku szkolnego |
||||
11. Rada Rodziców |
1. Działalność Rady Rodziców – regulamin, uchwały, kompetencje, współpraca z nauczycielami, dyrektorem. 2. Udział w planowaniu i modyfikowaniu planów pracy, przedyskutowanie założeń do modyfikacji koncepcji pracy przedszkola oraz działań placówki. 3. Wspólne organizowanie uroczystości: -upominki z okazji mikołajek, organizacja wycieczek, itp. 4. Współudział w organizowaniu imprez integracyjnych . 5. Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola. 6. Wyrażanie opinii przy ocenie dorobku zawodowego nauczyciela stażysty, za okres stażu. 7. Składanie rocznego sprawozdania z działalności finansowej Rady Rodziców. 8. Cykliczne zapraszanie teatrzyków do przedszkola. |
Na bieżąco w ciągu roku szkolnego Według planu |
||||
12.Konkursy dla dzieci i rodziców |
1.Przybliżenie rodzica do placówki, zachęcenie go do częstszej i efektywniejszej współpracy z przedszkolem i własnym dzieckiem poprzez udział w konkursach plastycznych różnym zasięgu |
W ciągu całego roku szkolnego |
||||
13.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i rodziców |
1.Wyłonienie dzieci do terapii w ramach PPP, informowanie rodziców o postępach dziecka, kontynuacja pracy z dzieckiem w domu zgodnie z zaleceniami nauczyciela oraz specjalistów. |
W ciągu całego roku szkolnego |
||||
Kontakty ze środowiskiem |
1.Współorganizowanie wyjścia do Gminnej Biblioteki w Jaworzu oraz biblioteki szkolnej. 2. Pomoc rodziców w zorganizowaniu spotkania przedświątecznego w Urzędzie Gminy 3. Pomoc rodziców zorganizowaniu „Rajdu Przedszkolnego” na szczyt Góry Błotnej (Błatnia) 4. Pomoc w zorganizowaniu wycieczki do „Muzeum Flory i Fauny” oraz „Motylarni” w Jaworzu 5. Zaangażowanie rodziców w zorganizowaniu spotkania z policjantem, strażakiem 6. Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną 7. Spotkanie plenerowe z dziećmi i rodzicami- ognisko, gry i zabawy ruchowe z udziałem rodziców |
Na bieżąco, w zależności od potrzeb Grudzień 2020 Kwiecień 2021 Maj 2020 W ciągu całego roku Szkolnego Wrzesień 2020 W ciągu roku, wg potrzeb |
||||
VII. EWALUACJA PLANU:
- obserwacja,
- rozmowy, wywiady,
- podsumowanie przebiegu prowadzonych działań na posiedzeniu Rady Pedagogicznej